The way of working

Lars Stolt och Niklas Hagberg föreläser på systemförvaltningsspåret. De tog emot priset ”Årets ITSM-initativ” och kommer att berätta mer om vad som gör en framgångssaga och vilka fallgropar man ska undvika när man arbetar med Service Management. 

Varje år delar itSMF Sverige ut ett pris under deras konferens som heter ”Årets ITSM-initiativ”. I år var det GDM Konsult AB från Sundsvall som kammade hem priset och bakom arbetet stod bland andra Lars Stolt från Stolt Konsult och Niklas Hagberg från GDM. Motiveringen kan du läsa här. Vem riktar sig deras föreläsning till?

Alla som arbetar med ledning och styrning kommer att finna vår föreläsning intressant. Man måste inte arbeta med IT, de principer som vi pratar omkring lägger vi nära IT-verksamheten men går att applicera på alla verksamheter. Det handlar om att ha rätt mindset, säger Lars Stolt.

TRIM, The Rational IT Model™,är en referensmodell för din IT-tjänstleverans baserad på ITIL®. Lars Stolt berättar att det handlar mycket om att förstå sin position i en organisation och ett perspektiv som antingen kan vara strategiskt, taktiskt eller operativt.

För en ledningsgrupp är det en fördel att veta om att det är de strategiska frågorna som ska hanteras och inte de operativa. Hanterar man operativa frågor hanterar man fel saker, då har man inte rätt mindset och tappar förmågan att styra och leda.

Lars och Niklas berättar mer om hur de gemensamma arbetssätten infördes, hur dom förvaltats och vidareutvecklas samt hur allting hänger ihop i de strategiska, taktiska och operativa delarna.

Det faktiska resultatet är att de arbetssätt vi införde i det praktikfall som vi kommer visa nu börjar bli ett självspelande piano. Det ger flera effekter, bland annat i kvalitét och effektivitet, men också trygghet för den enskilda medarbetaren som faktiskt behöver strukturer för att må bra.

Lyssna på Lars Stolt och Niklas Hagberg onsdag den 18 oktober kl. 11:20.
Lokal: Hattmakaren

Bild: itsmf.se