F.4 AI i spel kontra verklighet

13:55 18 Oktober

Hur skiljer sig spel-AI från övrig AI?

Anders Backman är Lead AI programmer på MachineGames i Uppsala. Anders har jobbat med spelutveckling i över 20 år och är en av Sveriges bästa på spel-AI. Hur skiljer sig spel-AI jämfört mot industriell AI eller den AI som finns i Google deepmind, självkörande bilar eller i IKEAs hjälprobot? Anders Backman berättar mer under sin föreläsning på Sundsvall 42.

De flesta av oss har någon gång spelat spel. I spel finns ofta figurer i bakgrunden som rör sig, kanske är det en fiende, kanske står dom och pratar med varandra. Spel-AI handlar bland annat om hur dessa figurer har ett mänskligt beteende. Till exempel kan dessa figurer reagera på ljud och hur du som spelare beter dig i spelet.

Vi försöker göra AI-figurerna autonoma. Dom pratar med varandra, om dom hör ljud någonstans går dom och undersöker det och berättar för varandra att dom har hört något. Dom är självgående, säger Anders Backman.

Backman berättar att det är viktigt att AI:n ska agera normalt i ett spel. Dom finns inte där för att roa dig som spelare utan du ska kunna föreställa dig att när du t.ex. tar ett beslut i ett spel kommer AI-figurerna att agera på ett visst sätt - för så skulle en riktig människa ha gjort. Backman kommer också att prata en del om framtiden.

Autonoma fordon kommer att införas förr eller senare. Då kommer lastbilschaufförerna sakta men säkert att försvinna. Det är ofta ett problem när nya färdigheter behövs till de nya jobben. Så har det alltid varit.

Är du nyfiken på hur ett dataspel egentligen fungerar, och vill ta del av framtidsspaningar? Passa på att lyssna på Anders Backman den 18 oktober kl. 13:55.

Föreläsare: Anders Backman

Lokal: Hovslagaren